Tuesday, June 16, 2009

5 bulan dan sebulan..sekadar renungan...

semalam....
aku keluar p tgk2 kat bandar dungun ni.
uiii, meriah btol skrg...lampu kaler2 rate2...
dah ley beat putrajaya dah haaa..hihi..
ak ronda2 ng abah aku smentara tunggu nak amek adeq aku kelas malam..
ktorang singgah la satu padang ni yang tgh ramai org...
ingatkan ape, upe2nya, dorg duk play muvi then project kat screen besar kat situ..
tgk n lepak ramai2...ak tgk byk gak yg bwk satu famili skali...
haha...wayang free la kate kan..tgk wayang smbil duk lam keta agi...dah cm kat hollywood pon ade..:P

tgh2, lepak ak sembang2 ng abah aku..smpai terkeluar satu topik yg wat ak berfikir sepanjang semalam...
....................................................................................................................................................................

aku : abah, kenapa luq selalu kne balek awl bila cuti?..bukan ape, kadang2 tgk kawan duk kije, rasa jugak nk kije...lgpun kalu balek bukan ade wat kije sangat pon..

(abah aku pandang aku dengan selamba dia menjawab)
abah : kenapa luq nk kije?.. xcukup ke ape yang abah bgi selama ni?..

aku : bukan macam tu..luq cuma nk belajar idup berdikari..idup sendiri..satu hari nanti, luq kne idup sendiri jugak..luq cuma teringin pengalaman tu..lagipon dorg yg kije tp xbalek umah tu pon, tak bermakna dorg lupa kat famili dorg..

abah : kalu luq fikirkan balek..bila anak2 duk berjauhan ng ibu dan abah, ibu abah selalu teringat n bmbang mcmana keadaan anak skrg..ntah ape yg tgh dibuat..sehat ke saket..cuma anak2 je yg xingat kat ibu abah..

aku : (terkesima)

abah : ibu tu...bukan maen seronok bila anak dia balek umah..mmg laaa nmpk mcm xdok ape2..tp ati seorg ibu ni sronok sbb dia nmpk anak dia depan mata dia..kasih nye dia tu..

aku : luq bukan xmoh balek...tapi, cuti tu sebulan..kalu luq kije 2 minggu, luq balek cuti 2 minggu, ape salah nye..balek tetap balek..luq xlupa pon umah..

abah : luq....5 bulan luq duk ng kawan2..sebulan ng famili xbuleh ke?...lame sangat ke?..bila susah, saket, sempit, sape yang akan tolong luq?..bukan nk ungkit, tapi hakikat nye mmg gitu..

aku : ... (speechless)

abah : luq ingat..masa skrg laaa luq ade untk kuarge..lepas luq abes blaja, luq akan masuk alam pekerjaan(insyallah)..masa tu luq akan sibuk ng kije luq..bila dah kawen plak, lagi laaa..duk ng bini la pulok..masa mane lagi luq nk celah utk famili nie..skali-skali je ley jgk..tu pon kalu dpt bini baik, pndai jaga ati org tua..kalu luq ni jenis takut kat bini, agak2 nye xmari jengok laaaa...

aku : haha (berdoa mintak2 jauh ler)

abah : cuba luq fikir..kadang2 kita ni duk sibuk kije, duk cari duit nk sara kluarge, bukan stakat utk sara...tp nk bermewah2 sangat..smpi kadang2 kita terlupa ttg tanggungjawab yg laen, iaitu jaga HUBUNGAN keluarge..masuk kije pagi, balek lewat malam..esok pagi2 kluar lagi..bila masa nk dduk2 ng famili..silap2, anak sndiri pon xkenal rupa ayah cmne..jupe tepi jalan pon xkenal..

aku : ... (berfikir)

abah : cukuplah sekadar kita idup sederhana..jgn sibuk2 sgt duk kejar mewah..bukan xbuley nk bermewah...buleh..tp jgn smpi tertinggal perkara yg lebih penting..utamakan ap yang utama..kat uniten luq dah byk cari makan utk otak...cuti2 ni, amek lah peluang utk cari makan utk rohani pulak..pegi surau tu..byk perkara Fardu 'ain yg luq masih xtau..
....................................................................................................................................................................

ak mmg setuju ng ape yg abah ak ckp kan tu...walopon aku ni kuat membantah, tp ak mmg xnafikan ttg tu...tiap2 kali nk cuti, msti ak berkonflik ng diri aku..nk balek awl ke cmne..tp selalu nye mmg ak balek awl pon~ :P
aku bukan xnak balek awl, dan bukannye ak balek awl kerana terpaksa..ak sndiri yg nk balek awl, cuma kadang2, niat nk bekerja n njoy ng kawan2 sblm balek tu yg wat aku berfikir 2 kali nk balek awl...

kadang2 ak kecik ati ng sindiran kawan2 aku, duk perlekehkan ak yg selalu duk balek awl..'xremaja laaaa'..' umah xlari pooon~'..'apa barang balek awl~'..
xtau laaa nape dorg suka kate cmtu..mgkin sbb dorg tu yg malas nk balek umah, then kate kat aku mcm tu plak...mngkin jgk hbungan kluarge ak terlalu rapat, xmacam dorg..dan cara ak mnghargai keluarga aku xsama mcm cara dorg menghargai keluarga dorg..ssungguhnya ak rasakan aku lah insan yg paling bertuah dan dirahmati..hihi..

ermm, xpe laaa, ap yg penting tiap2 kali ak kecik ati, ak pasti akn tenang balek bila fikirkan ttg famili aku,ibu n abah khususnya, yg selalu sayangkan aku, ingin anak dia ade kat depan dia..ak rasa cukup bahagia dgn tuuu...aku bersyukur dilahirkan dr keluarga ni...

dah penat aku duk menaip nih...nk p smayang plak.hihi..akhir kate, peringatan utk diri sndiri n kawan2 yg baca post ak nih..hargailah n sayangilah keluarga korg sementara masih ade..jgn smpi mnyesal apabila xsempat nk memberi n mnerima kasih syg yg spatot nye korg dpt bila dorg dah xde lagi...kawan ade beribu, teman berjuta..tapi ibu n abah (kandung)..cuma ada satu..

LUQ SYG KAN IBU N ABAH
" andai jarak menjadi pengukur ttg kasih antara kita,
ketahuilah bahawa kita tidak pernah berjauhan "

3 comments:

mizi said...

aku rindu kuarge aku!!
aku rindu kwn2 aku!!
aku rindu maLaysia!!
huhuhuhuhuhu......

uhibbukum fillah..

ingatiku dlm doa mu!!!

Kartika Sri Dewi said...

wahh abg..terharulah adeq baca..isk isk isk

luqman said...

huhu...
sama2 lah kita amek iktibar tau..
^^

Blog Widget by LinkWithin