Thursday, December 17, 2009

1 Muharram 1431H

1 Muharram 1431H dah pon kian tiba menandakan ulang tahun kalendar Islam...
satu perkara yg kebanyakan org tidak sedar akan kehadiran nye ataupon tidak merasa akan kehebatan nye kerana pada mereka takwim masihi adalah lebih penting daripada takwim Islam kita sendiri...
So, di saat kita akan melangkah ke tahun baru hijrah. Aku kongsikan Doa Akhir tahun dan Doa Awal Tahun Hijrah untuk di baca petang hari ini (Khamis, 17 Dec 2009). Semoga semua amalan kita di terima dan semua dosa di ampunkan oleh-Nya. Dan semoga kita menjadi insan lebih mulia, lebih bertakwa dan berhijah menjadi lebih baik dari sebelum ini. Amin…
Sama2 kita laksanakan..^_^


Friday, December 11, 2009

Satu perjuangan



lagu nostalgia aku..
pernah suatu ketika aku hampir2 berputus asa, dan ak disedarkan oleh seorang SAHABAT dan beliau nyanyikan lagu ni untuk ak...
coretan buat sahabat, tidak pernah sedetik pon ak melupakan apa yg telah kau lakukan saat itu, sesungguhnya kau lah menjadi batu pelonjak sehingga ak disini...moga kita same2 mencapai ape yg dikehendaki seiring dgn perjuangan Islam...
ameeen~

Sunday, November 29, 2009

she said......

If you kiss her, you are not a gentleman
If you don’t, you are not a man
If you praise her, she thinks you are lying
If you don’t, you are good for nothing
If you agree to all her likes, you are a wimp
If you don’t, you are not understanding
If you visit her often,she thinks it is boring
If you don’t , she accuses you of double-crossing
If you are well dressed, she says you are a playboy
If you don’t , you are a dull boy
If you are jealous, she says it’s bad
If you don’t, she thinks you do not love her
If you attempt a romance, she says you didn’t respect her
If you don’t, she thinks you do not like her
If you are a minute late, she complains it’s hard to wait
If she is late, she says that’s a girl’s way
If you visit another man, you’re not putting in “quality time”
If she is visited by another woman, “Oh it’s natural, we are girls”
If you kiss her once in a while, she professes you are cold
If you kiss her often, she yells that you are taking advantage
If you stare at another woman, she accuses you of flirting
If she is stared by other men, she says that they a just admiring
If you talk, she wants you to listen
If you listen, she wants you to talk

=.="

Monday, November 23, 2009

Jalan2 makan angin....or telan air hujan~

arini duk umah je..
ujan memanjang....tp yg best nye arini, sepupu2 datang umah ak..
plus...anak2 spupu pon ramai jgk..
jd laaaa 'bapak' sementara..^^
dah buhsan2 duk...ak bawak laaa 'anak2'ni p jalan2..
masa ondeway balek dari amek spupu ak yg laen2 kat Sura..
ktorg lalu kat satu jln ni...terkezut eden tgk keadaan jalan nye..

hoh, jalan ni slalu jgk ak lalu..
ntah cmne laaa ley jadi cmni..bahaya tol..

seram doh ak pandang kat bawah tu...ade air mengalir...walopon xlaju, tapi agak cuak sbb takot2 tmpt ak pijak tu plak yg runtuh..walopon spupu ak melarang keras, ak tetap nk bergambar kat tmpt tu~ :P

konon2 nk jadi pegawai JKR la nih..hehe...
tu ak tgh tunjuk jalan2 yg dah pecah

ni dia jalan2 yg dah pecah....
bile ak tgk je ni, terus ak terimagine..
cmne kalu pada hari kejadian, ak tengah melintas ng kete jalan tu, tgh2 ak lintas, jalan tu pecah cmtu..ish3...cuak siot~ +_+
lebihan muatan kali ni...kalu jmpa JPJ, mampos eden..ngeeee` :D
xtau la camane...5 org yg duk blakang..huh..sumbat jelaaa..sardin pon sardin ler~

dah2..dah buhsan bergambar kat situ...
ktorg balek jelaa...takut jgk sbb kete ak tu, ak stop btol2 tgh2 jambatan..
sblom ape2 yg trjadi kat jmbatan tu plak, baek ktorg cabot~ CABOOOOOOOOOOOOOT~!!!

kucen ku~

kalu sebut bab sejuk...haih, sume org tau cmne rasanye..
sejuk nye sampai tahap naek kejang otot2 ak nih..ish3
tp yg syok nye, bila time2 sejuk cmni, kucen2 mula memanjakan diri dengan tuan nye..
nape eh?
eleeeee, nk suh pelok je tuuuh...sejuk sgt la konon..
padahal paling payah nk pegang time2 lain..
kecuali time nk bagi makan...siot tol~
ngengade tol...masuk je lam bilik tgk si 'Mute' nih landing baeeeeek punye atas katil..sib bek tuan nye baek hati lagi pengasih..huhu..kesian lak tgk Mute ni ngokol sejuk seko2..meh laaa..tlg bungkus kan..^^


emmm, makin sonok plak Mute ni tido yea..hihi..xpe lah...bior kan la dia tuh...:P

aaa, ni lagi sekor...kucen baru kat umah ak...balek2 j dari Uniten dah ade...
kecik, tapi kiut..aritu dia ni nmpk xsehat, kate ibuku, byk cacing, lepas bagi makan ubat cacing...nah..'beriok cok' cacing kluo..aaaa, pastu baru laaa nk aktif..




geeeeeeeeram3...hihi...nama kucen ni 'Tisu'..
knape eh?..haha...kucen ni pantang jmpe tisu, hancur dimaen nye...
tp tu bese la kan...kucen maen2..
tp yg giler sket...bila dpt je tisu, mcm dapat makann..
x
bagi org pegang, nak amek balek dia marah..mcm laaaa org nk curik die punye tisu..haiz...

p/s: lupa plak nk bg Tisu n Mute makan..jap3...jaaaaaap~

Sunday, November 22, 2009

ujan ujan ujan~ haiz

sume org tau kan skrg musim ape..hurmm
cuti kali ni mmg sosah nk jalan2...
sibbek 6 ari pertama ak kat kampung ni, ujan xde..so sempat la jgk jalan2 bawak si Azwan ni yg kononnye nk melawat K.TRG..hehe..

xbanyak tmpat yg ak bawak si azwan ni, juz area2 yg ak pernah bawak dia ng si Saiful 2 tahun lepas, walopon dah ade sedikit perubahan, tapi bak kata azwan, " ak masih ingat sikit2 tempat ni "...cume yg laen nye, kali ni ak bawak dia pg tmpt yg..ak sndiri pon xpernah pegi~:D Pantai Teluk Bidara....


emmm....aritu baru ak tahu...umah ak dekat je ng pantai tu upenye..yg dulu nye ak juz dengar2 je nama Teluk Bidara ni..xpernah pegi pon..n ak teringat sorg sahabat ak, Anas, ni pernah kata " jgn bmbang nnt aku bawak mg gi jalan2 situ...ak ni kan sahabat yg baek "...ceh, dari sebelum SPM, smpi ke hari ni, pon dia xbawak2...lol...nvm laaa, ekceli ak pon lupa pasal kata2 dia tu..cume baru hari ni ak teringat~ :P


untuk smpai ke tempat yg berbatu2 ni, kne lalu mnerusi satu gua ni, kecik je..tp dia malas la polak.dia tunggu jela kat luar..layan blues sorg2..kalu x, ade la skali pic dia kat sini..sory ar bro~ :P
tp...memandangkan ak ni cameraman..so, ak plak yg xde lam pic..+_+

laen2 destinasi, ak p Masjid Kristal kat ktrg nung..emm, ak dah pegi dah skali ng Zahir, tp kali ni saje pegi nk tnjuk kat Azwan ni haaa..pastu, dia ajk ak masuk Taman Tamadun Islam polak..sponsored nye pasal..ak masuuuuk~ xD

kne panggil ak Haji Luqman ler cenggini

Istana errr..ntah lupa kat mane...tapi dibina atas bukit..mmg smart..cam lam citer LOTR pon ade jgk

next, nk pg muzium negeri, ak pon lom penah pg lg, tp dsbbkan masa xmencemburui, xsempat la nk singgah, terpaksa balek terus...uhuk3

sampai je situ destinasi pelancongan terakhir ak..pastu, ujan ari2 non-stop..+_+
dah tamat peluang utk ak jalan2....duk umah..sejok, angin pon tiup baeeek punye...masuk bilik...pasang air-cond 22celcius..duk bungkus lam selimut tebal2...tido sepanjang hari...hah...mmg best...+_+

p/s: kpd wan, ekceli ak terlupa yg kat dungun ni baru wujud satu mall...Mesra Mall nama nye..hihi..xsempat ak nk bawak ko p sana..hoho..xpe2...next 2 years ak bawak ko~

Thursday, September 10, 2009

oh! Matahari

ak lom tido lagi dari semalam..
selepas kne paksa tgk bola pagi2 tadi, smpi skrg mata ak xngantok2..ish3
trimas ak ucapkan buat mreka yg berjaya mmbuatkan ak tertonton perlawanan Eng-Crotia pg tadi..

k la, sperti yg dah tertulis kat tajuk post ak ni,matahari, korg pon dah ley imagine sndiri kan cmne rupe matahari ni. kalu xtau jugak, xtau laaaa, anta p tadika balek..xpon, suh masuk lam rahim mak tu balek..zz...

ak ade curik gmbr2 ni kat website ntah mane2 ntah, lupa ak nk creditkan website mane. kalu korg nk cari sndiri, senang je, search j kat google...senaaang~ ^_^

xtau nk citer ape, korg tgk sndiri gambar2 ni yea...

ok, ni gamba matahari yg diambil oleh NASA..uuu,merah mnyala~ ni laaaa bola-bola api yg Nana n Achik Spin duk bising dulu2 tu kot~

yg ni plak, kalu korg perasan, kat gambar ni ade satu titik kecik tuuuu...nmpk x?...aaaaa, tu laaa bumi sebenarnye..kecik btol kalu nk bandingkan ng matahari tu kan? tu baru bumi...kalu kita, agak2, bape laaaa nisbah ng matahari ni ek~?(-_-)

ak ari2 pegi kelas naek moto.. n tambah2 lagi, sem ni kelas ak jauh2, BM -> BW -> BM -> BW..
every class, ak kne naek moto utk ke kelas strusnya...back n forth BM n BW..penat bai~!!! tghari2 pon kne naek moto jgk...paneh la beb~ rasa terbakar kulit2 ak ni haaa...ak ni yg dah elok2 'putih2' ni, maken menjadi2 la polak keputihan ak nih..ish3..

bila fikir pasal panas2 ni, ak slalu teringatkan joke kawan2 skolah agama ak dulu2..

" baru panas dunieeeeee~ mung tu banyok doseee~ " +_+

yelaa2, ak jela yg ade dose, korg sume2 malaikat, xde dose...ampeh tol..zzz..tp xpe laaa, joke yg cenggini laaa yg kekal lam kpala ak.kalu duk fikir2, mai laa insaf sekejap..ok la tuh, drp xpernah rasa insaf kan...uhuk3
teringat plak lagi satu citer, ust ak duk citer keadaan kita bila dibangkitkan di padang mahsyar nnt. dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina, di tambahkan lagi dengan matahari yg berada hanya sejengkal dari kepala manusia..cuba bayangkan..kalu kite baca mane2 artikel psl matahari, kite tau, bhawa api dipermukaan matahari tu menjulang beribu2 kilometer tinggi nye dgn suhu yg....Subhanallah...kalu kite ni duk sejengkal bawah matahari, mknenye kite ni duk dalam api matahari tu la..panas cmne?..aaaaa, lu pikir laaa sndiri~

ade satu video yg ak jumpe..(ak mmg suke post2 video nih..hihi)...video pasal simulasi matahari..
layan jelaaa



pesanan terakhir buat diri sndiri dan pembaca post ni: muhasabah la diri selalu, kita ni slalu sibuk perhatikan kesilapan, kekhilafan, kecacatan org laen, sehinggakan kite sendiri xsedar kesilapan kita sendiri. ayuh, bangkitlah kite dengan kesedaran, sebelom kita dibangkitkan utk disedarkan~

nota tapak tangan: satu artikel mngenai situasi di padang Mahsyar, perjalanan dan kehidupan di padang Mahsyar, Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-Fathani..cukup mmberikan kesedaran..(berderau darah ak baca)

p/s: xde sape2 nk tumpangkan ak naek kete ke lepas nie~? T_T

Sunday, September 6, 2009

Bertudung..hipokritkah bertudung~?

Tertanya-tanya:

Seorang gadis ditanya mengapa dia tidak mahu bertudung, dan jawapannya ialah

" saya takut nanti tak ikhlas, saya masih belum bersedia. Nanti orang kata hipokrit pula. "

maaf kan aku kalu2 ade org yg terbaca post ni dengan rasa marah ataupon xpuas hati. dan sekiranya ade diantara korg yg baca post ni membaca dengan penuh emosi, silalah tinggalkan halaman ini kerana tujuan ak dalam post ini adalah ingin mengajak saudara/i bersama2 utk memikirkan masalah yg sering kita lihat dan ternampak dalam kehidupan kita.

sedang sibuk ak duk search ternet, tetibe ak terhenti bila ak trnmpk satu sedutan video yg bertajuk "
Funny Answer on Muslim Head Scarf Asked by a Chrisitian Lady "..dan setelah ak menonton video tu, terus terbit niat di hati utk buat post ni..satu sedutan pendebatan yg memang hebat. kata2nye yg sungguh berkesan..

utk itu, same2 kita hayati video ni..video lam BI, pada mereka yg kurg fasih BI tuu, ley laaa tanye kawan2 or sape2 yg expert BI nie..mntak tolong dia terangkan



mmg bagus skali jawapan Sheikh Ahmed Dedaat ak kira..huhuu..
ak ni bukanlah baek sgt, bukan lah bagus sangat or alim sangat..
tapi ak pon tertanya2 jgk..bila org duk jawab " xnk pakai, nnt hipokrit " sprti cntoh yg ak tulis kat atas tu..
ak nk ajak korg sume berfikir..kalu ak salah, tlg betolkan...
bila sorg wanita MUSLIM yg biasanyaa xbertudung, pastu, tetibe dia bertudung atas sbb2 trtntu cntohnye mngikuti kelas agama, atau jmpe mak mertua, dia dilabelkan sbg HIPOKRIT..
hurmm...ak ley gambarkan 2 sudut pandangan disini..adakah..:

pertama: bertudung sbb segan berdepan ng sesetengah org jikalau tidak bertudung
or
kedua: tidak mau bertudung sedangkan dia mengaku diri nye MUSLIMAH

antara 2 sudut pndangan ni...manakah HIPOKRIT yg sebenar pada pendapat korg..
sama2 kita fikirkan..

Thursday, September 3, 2009

Pentingnya ILMU

Arini ak termiss kelas buat kali ke 2..T_T

Bungok btol..dah le kelas yg miss tu kelas MicroP..aaa..

ya Allah, bukakanlah hatiku ini untuk menerima hidayah-Mu, ya Allah…

skrg, ak dah abes sume kelas dah..penat2 balek, online kejap, teringat plak pada satu kisah benar yg diceritakan kat aku.kisah nye simple, tp manafaatnye terpulang kpd individu cmne nk menilai peristiwa ni terjadi.

Tujuan ak bercerita bukan mnjatuhkan sape2, tapi sekadar renungan..

Al-kisahnye cenggini….

*************************************************

Satu hari, sorg brader ni,Alex(bkn name sebenar* nma nk gempak aje~), bermusafir atas urusan kije nye. Setelah selesai segala urusan kije nye, Alex terus pulang ke rumah. Di jadikan cerita, di pertengahan jalan, Alex berhenti makan tengahri kat satu kedai yg ramai org2 yg dduk kat situ. Elok2 abes makan aje, dengar org azan tanda masuknya waktu zohor yg masjidnya xjauh dari kedai yg Alex duduk masa tu. So terbitlah niat di hati nk solat berjemaah dgn penduduk2 di situ.

Dengan hidayah dan petunjuk yg disuluhkan ke hati Alex, Alex bergegas k masjid utk same2 menunaikan solat zohor berjemaah.selesai amek air smayang, terus mendapatkan saf yg paling depan, dekat ng imam, sbb tu yg lebih afdhal.

Di jadikan cerita lagi, pada rakaat pertama, imam tu mmbaca al fatihah yg sedikit kuat, kiranya dapat didengar makmum yg brdiri berdekatan dengan nya. Di akhir bacaan fatihah nya…

Imam: ….maghduu bi’alaihim waladhaaaaalllliiiiiiiiin…

Alex n Imam: AAAAAAAAAMEEEEN~~~~

Terkedu seketika Alex kerana hanya dia sahaja yg mengaminkan fatihah tersebut dengan kuat bersama imam sedangkan makmum laen hanya diam sahaja dan khusyuk mmbaca ftihah masing2. Alangkah segan nye ketika itu sehingga terasakan nk teros cabut dari saf tersebut, tp apakan daya, makmum kat blakang pon ade, xley nk lari.T_T

So, bila imam dah bangkit utk rakaat kedua. Alex cepat2 ingatkan diri nye bahawa solat zohor xperlu di amin kan kuat2. Dia cube sedaya nye agar tidak terlupa utk tidak mengaminkan lagi skali memandangkan imam tu mmbaca fatihah terkuat sedikit khuatir mmpengaruhi nye. Sampai di akhir bacaan fatihah tersebut…

Imam: ….maghduu bi’alaihim waladhaaaaalllliiiiiiiiin…

Makmum laen n Imam: AAAAAAAAAMEEEEN~~~~

Utk kali kedua, Alex terkedu..maka timbullah berbagai sangkaan dalam kepala nye sehingga selesai solat berjemaah tersebut. Namun ketika bersalam-salaman, para jemaah dan imam sekadar mempamerkan reaksi yg biasa dan tiada sebarang kekeliruan.

Alex terus beredar dari masjid tersebut sambil membuat perkiraan..

“ ak yg silap ke, dorg yg silap?...hurmmm, solat zohor ni mmg kne amin kn kuat2 ke xpayah? Hurmm…atopon, rakaat pertama diam2, rakaat kedua baru amin kuat? “

*************************************************

Aaa, cenggitu laaa crite nyeee..

Kesimpulannye, ak rasa korg pon pandai fikir2 kan cmne rite~

Aaa, yg ak nk simpul kan sikit kat sini ialah, betapa penting nye ilmu kat kita.ada yg kate ilmu ni ibarat pakaian laa, ilmu ni ibarat boxer laa, xkesah la ape2 pon, tapi, tanpa ilmu, kita mmg xde ape2..ilmu memandu kita, ilmu menyelamatkan kita.

Kalu ilmu dunia kita kejar bagai nk rak, apatah lagi ilmu akhirat kan? (cewaaaah, time ni insaf sekejap)

Menuntut ilmu agama adalah fardu ain dalam Islam, manakala menuntut ilmu dunia hanyalah fardu kifayah utk kita.. namun, mengikut peredaran zaman, hukum fardu kifayah menuntut ilmu dunia itu bertukar mnjadi fardu ain kerana tanpa nya, kita akan ketinggalan dan bagaimana mungkin untuk kita menandingi org2 laen skiranya kita tidak mengikuti perkembangan semasa, sedangkan kita sibuk menyatakan bahawa Islam itu sesuai sepanjang zaman.

Akhir kata, pesan utk diri sndiri dan juga rakan2 yg mmbaca post ni..HARGAILAH ILMU ^^

**cerita diatas di olah sikit2 utk menyedapkan cerita, arap maklum

Wednesday, August 26, 2009

Perang Uhud

Adeh..bizi2...wawawawa...malas tol rasa nye nk hapdet blog akhir2 nie..
skrg tgh ujan renyai2...best tol kali ni pose time2 ujan.hihi.
tgh2 duk melepak, terlintas plak lagu ni lam kepala ak.
dah lame ak nyanyi lagu ni..
xtau cmne tetibe ley singgah lam otak ak ni..
lagu ni, setiap kali ak dengar, darah ak mesti naek turun..siyes!
sesetengah rangkap yg membuatkan ak rasa bergetar dada.
sesetengah rangkap ak rasa sebak..
ak bawak kan utk korg sume, hayatilah lirik ni baek2..insya-Allah korg akan dapat ilmu sedikit sebanyak..

Brother - Uhud

Hangatnya mentari

Terbangkan bersama
Debu-debu pasir
Debu-debu durja

Dan ditengah medan
Murka pun memuncak
Memercik kilatan
Dari rempuh pedang pahlawan
Syuhada


Amarah memuncak dalam dada Khalid
Dan Abu Sufian dibayangi syaitan
Dan sekelip mata

Gurun pun bergema
Laungan syahadah

Gempita amarah menerpa
Dan berkibarlah panji-panji
Syuhada

Gurun jadi merah
Dada dibusar panah
Dengan pedang Allah

Kemenangan kan terserlah

Gunung jadi saksi
Setia pun mula goyah
Nafsu pun menerjah
Khazanah mula mengabur mata
Ooo .. panji dilepaskan Ooo..

Nabi amat pedih

Mendoakan wiranya
Yang terlalu alpa

Dan sedang mabuk harta

Musyrikin berpesta
Di tengah laut darah
Bergelimpangan para pejuang Muslimin
Oo.. Pedihnya.. oo..

setelah mengalami kekalahan dalam Perang Badar, pihak Quraisy makin meluap-luap rasa marahnya terhadap kaum Muslimin, apa tidaknya, 313** orang mampu mengalahkan tentera yang berjumlah seribu orang, berkali ganda dari kaum Muslimin ketika itu. apatah lagi dengan hijrahnya Muhammad ke Yathrib yang kemudiannya dinamakan Madinah oleh Rasul orang Islam itu menyebabkan bertambahnya jumlah mereka.

oleh itu, dendam Quraisy terhadap Islam diterjemahkan dengan rancangan untuk menyerang mereka semula, persiapan rapi dibuat, dan setiap keluarga dari kelompok Quraisy wajib menghantar wakil, lebih-lebih lagi mereka yang punya waris yang terbunuh dalam Perang Badar yang lepas. setelah dikumpul-kumpul, maka soldadu milik Quraisy itupun berjumlah 3000 semuanya, dan berita ini seperti diterbangkan angin dan sampai ke pengetahuan Rasul Allah.

Musyawwarah yang dianjurkan baginda mendapat sambutan, maka keputusan dicapai bahawa peperangan akan dilakukan diluar Mekah, di kawasan banjaran Uhud, yakni gunung Uhud. maka mujahidin yang jumlahnya seribu bergerak keluar untuk menuju ke medan perang. malang si laknat Abdullah bin Ubay telah menipu sebilangan mereka menyebabkan 300 orang terpisah dari barisan Rasulullah. setibanya mereka di Jabal Uhud, diarah oleh Muhammad, kepimpinan yang teragung hingga hari ini, 50 orang sahabat untuk mengambil posisi di Jabal Ainain yang kemudiannya dikenali dengan Jabal Rumath atau bukit pemanah,samaada mereka menang mahupun kalah, posisi itu harus dipertahankan.

perang kemudian berkecamuk, di sana sini kedengaran lentuman pedang yang berselisih sesama sendiri mengeluarkan kilatan api. di dalam suasana yang panasnya membakar kulit. Quraisy dengan marahnya, dan Muslim dengan syiar mereka.


Amarah memuncak dalam dada Khalid
Dan Abu Sufian dibayangi syaitan
Dan sekelip mata

Gurun pun bergema
Laungan syahadah
Gempita amarah menerpa
Dan berkibarlah panji-panji
Syuhada


Khalid yang ketika itu masih belum terang hatinya dengan Islam memuncak marahnya, kalau bisa api terkeluar dari mata, pasti aja iakan menakutkan mereka yang melihat mereka. begitu marah mereka dengan menggenggam dendam terhadap Muslimin.

perang yang berlaku menyaksikan kehebatan barisan tentera Muslim yang berbaki 700 orang itu menyebabkan soldadu Quraisy jadi gerun dan gentar, lalu bertempiaranlah mereka berlari meninggalkan medan. malangnya, tentera Muslim bergembira terlalu awal, berkejaran mereka untuk mengumpul harta perang yang tertinggal. begitu juga dengan hampir semua tentera yang berkawal atas arahan Muhammad di Jabal Ainain.

Gunung jadi saksi
Setia pun mula goyah
Nafsu pun menerjah

Khazanah mula mengabur mata

Jabal Ainain menjadi saksi peninggalan mereka dari kubu yang dipimpin Muhammad, setia mereka berbolak-balik kerana di dalam nafsu yang bergolak untuk mendapatkan harta perang, khabar angin disebarkan bahawa Muhammad sudah tiada. setia mereka mula bergegar, pemimpin yang disanjungi mereka sudah tiada, walhal baginda masih bernyawa. Abdullah bin Jubair penat dan lelah menjerit kepada Muslimin yang jadi buta akan harta perang yang tertinggal. disebabkan kejahilan mereka kala itu, maka Khalid yang memimpin barisan penunggang kuda mengambil peluang untuk menyerang tentera-tentera Islam yang amat didendamnya kala itu.

Musyrikin berpesta
Di tengah laut darah
Bergelimpangan para pejuang Muslimin
Oo.. Pedihnya.. oo..

Musyrikin bukan main suka hatinya melihat perilaku Muslimin yang dikira mereka kala itu gila dengan harta. maka terlihatlah kekalahan oleh Muslimin ketika itu dengan dibuktikan pembunuhan mudah oleh pihak musuh.

Ooo .. panji dilepaskan Ooo..
Nabi amat pedih

Mendoakan wiranya
Yang terlalu alpa
Dan sedang mabuk harta

nabi pada masa yang sama telah terjatuh ke dalam lubang perangkap yang digali oleh Abu Amar ar-Rahab, setelah membunuh Ubai bin Khalaf yang ketika itu muncul untuk membunuh baginda, menyebabkan baginda terkurung. bukan itu semata, malah lutut baginda ketika itu berdarah, cedera di pipi baginda dan patah pula giginya, baginda turut pitam di dalam lubang yang digali oleh musuh Islam itu. langit bukan selamanya mendung, Fatimah dan Ali muncul untuk menyelamatkan nabi, malah merawat baginda S.A.W. kebanyakan mereka kala itu, kalau tidak terkorban, ramai sahaja yang tercedera dek kerana dendam Quraisy terhadap Muslimin ketika itu.

dalam perang tersebut, lebih 70 orang tentera Muslimin terkorban, dan 23 orang soldadu Quraisy ditamatkan riwayat hidup mereka. lebih memedihkan, panglima Islam, Hamzah bin Abdul Mutalib dibunuh oleh lelaki Habsyi bernama Wahsyi yang diupah kerana dendam kesumat pada badr yang lepas. dadanya ditebuk dan hatinya dikunyah oleh Hind isteri Abu Sufyan. perang tersebut berakhir dengan kekalahan di pihak Islam, malah Yahudi dan Munafik di Madinah memerli mereka. peristiwa ini menjadi coretan sejarah hitam kepada sahabat-sahabat dan Ummat Islam seluruhnya.

pengajaran yang tersirat di sebalik lipatan sejarah ini adalah; kepatuhan kepada pemimpin adalah amat penting, selain daripada Allah dan rasul-Nya, terutama dalam perang yang genting. perpaduan ummah tidak boleh dikelirukan dengan ganjaran dunia.

moga dengan sedikit ilmu yang ada ini, dalam lipatan senandung 'uhud' oleh Brothers ini dapat dimanfaatkan dan dapat pula akan kita pengajaran yang baik. bersatulah wahai ummat Islamku, hati ini terasa rindu untuk melihat semua itu seperti di zaman nabi S.A.W
" Mekarlah persahabatan demi persaudaraan Islam "

Friday, August 7, 2009

Happy Anniversary ^_^

Selamat Ulang Tahun Perkahwinan luq ucapkan pada ibu n abah..
hihi...mane ley lupaaaaaa~ :P
tup tup, dah lebeh 2 dekad dah ibu n abah bersama...
luq selalu doakan hubungan baek antara kita sekeluarga berkekalan hingga ke hujungnya..
kalu xkekal pon, biarlah bertambah erat...
sesungguhnya kami 6 beradeq amat berbangga dan bertuah mnjadi anak kepada pasangan bahagia ni..
luq tujukan lagu2 ni untuk ibu n abah..tanda terima kasih kepada ibu abah...
beeeeeeeeeest~ ^^

Il Divo - Mama

[Verse 1]
Mama thank you for who I am
Thank you for all the things I'm not
Forgive me for the words unsaid
For the times
I forgot

[Verse 2]
Mama remember all my life
You showed me love,You sacrificed
Think of those young and early days
How I've changed
along the way

[Bridge]
And I know you believed
And I know you had dreams
And I'm sorry it took all this time to see
That I am where I am because of your truth
I miss you, I miss you

[Verse 3]
Mama forgive the times you cried
Forgive me for not making right
All of the storms I may have caused
And I've been wrong
Dry your eyes

[Bridge]

[Verse 4]
Mama I hope this makes you smile
I hope you're happy with my life
At peace with every choice I made
How I've changed
Along the way
And I know you believed in all of my dreams
And I owe it all to you, Mama

Aeman - Ayah


ketika kejauhan
masihku hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku
erti kekuatan

terpancar kebanggaan
dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

tak dapatku bayangkan
hidupku ayah
tanpa engkau disisi
semua kasih sayang
yang kau curahkan
tersemat dihati.....

p/s:kami sayangkan ibu abah...

Sunday, July 26, 2009

Albi Nadak

aih malam ni ake letih tol....
sprt yg ak slalu sebut, week of madness, kini dah berakhir..
skrg ak dah bley fokus kt mnde2 lain yg xkurang pntingnye jgk..
tgh2 duk rehat, terlintas la polak lg ni...best tol..
lg arab, yg melodi nye sungguh merdu..
kat sini ak ltk translation nya skali...dgr dulu...kompem meleleh..



p/s: andai aku dpt nyanyikan lagu ni sesempurna nya, teringin benar rasanya ak nyanyikan lagu ni utk si dia...seandainya dia disisiku...

Monday, July 20, 2009

Simbiosis

Mungkin ada org yg dah biasa dengar perkataan 'Simbiosis' ni(dak2 Bio msti tau, kalu xtau, p masuk skolah balek)..
Mungkin jgk ade yg pernah dgr, tp xtau maksud sebenarnya, yg tau, Simbiosis = Ella (hampeh tol)..
Mungkin jgk ade org yg xpernah dengar langsung perkataan ni..

biar ak terangkan sket apa itu Simbiosis..

Simbiosis ni berasal dari perkataan Yunani, sym, bermaksud dengan dan biosis plak bermksud kehidupan..Gabungan 2 prkataan ni, Simbiosis, bererti hubungan atau interaksi antara 2 organisme yg hdup berdampingan..ade 3 jenis simbiosis:

Simbiosis Parasitisme: Pihak yg satu mndapat keuntungan dan merugikan pihak yang lain..
Simbiosis Mutualisme: kdua pihak saling menguntungkan antara satu sama lain..
Simbiosis Komensalisme: Satu pihak mendpat keuntungan dan tidak merugikan pihak yang lain..

aaa, cmtu laa srbe sdikit pasal Simbiosis..

ape yg menarek ttg Simbiosis ni smpi post kat sini??

yea, tgh2 ak duk surf ternet, tetibe ak ternampak satu perkataan Simbiosis, which is ak mmg tau maksud nye sikit...so, ak search kat google, then dpt sume2 ni..n...tetibe, kpala aku terarah kapada satu topik....KAWAN..

kawan pnting dlm idop kite..tnpa mereka, kita akan rasa sunyi..xyah ak nk madah2, ak rasa korg sume faham maksud ak..
kat sini, biar ak describe kan sikit soal, jenis kawan based on pngalaman ak sndiri..kalu salah tlg betol kan..

1) kawan version Simbiosis Mutualisme
>> kwn jenis cmni, kalu ak dpt brdamping bgn org yg mcm ni, waaaa, senang tol ati rasa nye..
>> ak tlg kau, kau tlg ak...kan bagus cmtu..
>> ak susah, kau ade, kau susah, aku ade..no hal la beb
>> kalu jmpa kat mane2 pon, tnpa segan silu ak akan tegur, ak xkesah sape nk tegur sape dulu..
>> kawan mcm ni ramai, tp kalu nk pilih jadikan sahabat tu, byk lg laaa aspek2 yg kne tgk yea...hihi..
>> kalu kau nk mntk krjasama ng ak, xkan susah ak nk beri kerjasama kat kau..

2) kawan version Simbiosis Komensalisme
>> yg ni, xde komen ler, ak ley j nk tlg2 org ni..xmengharap ape2 pon..kalu nk kasi upah, ak amek je~ xD
>> org cmni, xkesah sgt pasal life org laen, asalkan dia rs diri dia xmnyusahkan org laen sudah la..
>> yg ni senang sbb xpayah nk bergantung life ng org laen..suke gerak sndiri..
>> ntah...xde komen sgt..senang nk citer, org cmni, xramai yg nk wat musuh..yelaaa, xnyusahkan org pon..watpe nk kacau kan? huhu

3) kawan version Simbiosis Parasitisme
>> emm, yg ni paling best..haha...dgr nama pon dah rasa cm nk lempang je kan~? :P
>> dia ni pandai..pandai curi peluang utk dptkan ap yg dia nk..tp mangsa kau tu, xsemestinye bodo2 belaka tau~~
>> xtau nk ckp cmne...tapi, kalu idup xley nk senangkan org laen, jgn la plak susahkan org laen..ada pahammm!!!!..lu baek pg mampos!!!
>> kalu ak dpt mark org yg cmni, lg2 kalu dia cuba nk jd parasit kat aku...sry to say la beb...ak mark kau..FOREVER!!
>> ak dah byk jmpe org2 yg cmni..n ak slalu doakan ak xtermasuk dan djauhkan dr golongan $%*@&# cmni..
>> ak mngkin baek ng org cmni, tp xbermakna ak akan 'baik' ng dia mcm ak baik ng org lain...
>> last skali, ak doakan, org2 yg cmni, insaflaaa cepat2...sebelum sume org benci kat kau..idup kne laknat nnt tau..

haiz...puas ati bebel..kalu ikutkan, byk lagi ak nk citer ni..tp ak sibuk skrg, xley nk citer pnjng2(kononnyeee~ xD)

akhir kata dari aku, " Kalau tidak mampu untuk menjadi lilin yang membakar diri untuk terangkan yang lain, jangan pula menjadi angin yang memadamkan api lilin itu "

cewaaaaah, ayat baek la konon nye yeaaa.haha..

k, c ya~

Tuesday, July 14, 2009

Erti Persahabatan...^^

Dengarkanlah coretan kenang-kenangan sebagai tanda ingatanku buatmu....teman

Hembusan bayu lembut bertiup
deru ombak yang menyusur pantai
sayu hati bila terkenangkan
memori indah kita bersama...
Dengarkanlah lagu ku tujukan
tanda ingatan tulus buatmu
moga abadi di sanubari
bersemi buat selamanya

Segala yang manis pasti ada pahitnya

begitulah jua hidup bersama
segala yang indah jadikan hiasan
segala yang buruk jadikan sempadan

Masih segar diingatanku sentiasa

kenangan menggamit rasa
tempuhi onak dan duri
itulah yang diharungi

janji yang telah kita bina
tetap kekal dan abadi

Marilah suburkan kembali
hubungan dengan kejujuran
leraikan segala impian
buktikan dengan keikhlasan
moga persahabatan ini
mengajar erti kehidupan
dalam rahmat tuhan yang Esa
bahagia selamanya

** sekadar renungan**
“(Kalau kamu tidak mematuhi perintah) maka
tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan-jika kamu dapat
memegang kuasa-kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi,
dan memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum kerabat?.
(Orang-orang yang melakukan perkara-perkara yang tersebut)
merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran
mereka, dan dibutakan penglihatannya.”
(Surah Muhammad: Ayat 22-23)

Friday, July 10, 2009

is dat so???

tonite...
everything goes wrongly...
realy dun like it...
never thought diz would b happen
only one word I can describe all of diz...

" DAMN! "

p/s: wishing dat I could sleep well tonite...hopefully..

Tuesday, July 7, 2009

testing ng Nikon D90 ^^

nape laaaaa arini panaz sgt weyh..
haiz...
bikin kepala jer...sib bek xde kelas...
ley rehat2 kat umah...
hohoho...

emm, malas nk bercerita arini..
juz nk upload gmba2 yg ak baru dpt dari mmbr ak aritu..
xsempat nk upload sblm bertolak dtg sini..
hihi...


sblom ape2, kne la isi perot dulu..sponsored by haziq~ ^^

bab2 bergambar ni, sape2 pon xnk missed..sry la yea cameraman~ :P
xcited sgt ni weyh..i believe i can fly~~~
boyband yg xmenjadi...Eastband nama nye..+_+da xtau cmne lagi nk posing...haiz

jom jalan2...ops..baru nmpk muka haziq~ haha
anas mula menampakkan diri nya..jmpa aweq dulu, baru join ktorg..ampeh tol~bila dah perasan jadi artis, cmni la jadi nye..huhuno komen daaaa~

emmm, yg ni spesel, gmbr yg mendapat 'sentuhan' istimewa..hehe..thx to haziq..aku bab2 edit gmbr ni mmg fail ler~ huhu
angin pantai yg masin yg ku centai~
p/s: blog ni laa yg paling lame aku pernah hapdet..susah tol nk upload gambr nih..ish3..



Saturday, July 4, 2009

cuti da abes~ +_+

alamak...
arini ari last aku duk kat kg halaman..haiz..
sem baru bakal bermula..
mood study kne seru balek..
mood bercuti lom abes..

+_+

Wednesday, July 1, 2009

getaran..

aku xtau kenapa
sehari dua ni ak xsenang duduk ler
xtau cmne nk citer
soal hati ni bukan mainan laa
....
aaaaaaaargh~!!!
tiap2 kali keluar nama dia lam kepala aku
ak dapat rasakan satu getaran hebat
ish3
bukan maen lagi
aaaaaargh...
***ya Allah, berikanlah aku pedoman..(-_-)***

Tuesday, June 30, 2009

30hb jun..^^

arini maka genaplah umur 'beliau' 18 tahun..
hurmmm, dah besar pnjang dah pon..
xley nakal2 dah..hihi..

Hepi besday to you,
Makan ubi kayu,
Hepi besday hepi besday,
da kanggaroo is youuuu~~~ wheeeee~

taun ni banje makan kek dulu laa ek..
adiah tu akan menyusul kemudian...dun b khuatir..hehe..

p/s: n spt biasa, ak akan trlajak 30 mnt lepas kol 12 mlm nk wish kat dia...haiz..+_+

Sunday, June 28, 2009

Ku pinjam satu bintang...^^

arini, lagu ni duk melekat lam kepala otak aku..
sehari suntuk beb..
ak xtau laaa lagu ni lagu lame k lagu baru..
yg pasti lagu ni baru j ak dgr kat radio td..
n aku terus suka lagu ni..
huhu..
then ak post kat sini...

Alyah:
Kurindukan Dia
Kumahu Belaian Manja
Ku Ingin Selalu…..Disisinya
Riz:
Hooo Huuoo
Inikah Bahgia
Inikah Kasih Asmara
Bernyanyi Lah Hatiku Dengan Cinta
Riz & Alyah:
Ku Tak Ingin Lagi Berjauhan
Usah Kau Hampiri Perpisahan
Seharusnya
Kau Mengerti Kasih
Hanya Engkau Dihatiku
Andai Mampuku Menyentuh Awan
Akan Kupinjamkan Satu Bintang
DanKu Pancar Seriang Gemilang
Itu Kasih Kewajahmu
Riz:
Kuberjanji Sayang
Alyah:
Ku Menunggu Dikau Pulang hei..hei
Riz:
Membawa Cintamu Yang Terindah
Dengarlah Kata Hatihoo..huooo
Riz:
Kurindukan Kasih Dia
Alyah:
Kumahu Belaian Manja
Riz:
Takkan Kulupa Cinta Pertama
Alyah:
Cinta
Riz & Alyah:
Ku Tak Ingin Lagi Berjauhan
Usah Kau Hampiri Perpisahan
Seharusnya Kau Mengerti Kasih
Hanya Engkau Dihatiku
Andai Mampuku Menyentuh Awan
Akan Kupinjamkan Satu Bintang
DanKu Pancar Seriang Gemilang
Itu Kasih Kewajahmu..hoouooo
Riz:
Kuberjanji Sayang
Alyah:
Ku Menunggu Dikau Pulang
Riz & Alyah:
Membawa Cintamu Yang Terindah
Alyah:
Dengarlah Kata Hati
Riz:
Dengarkanlah Kata Hati
Dengarkanlah Bicaraku

Thursday, June 25, 2009

Hatiku di Harajuku

akhir nyaaa~~
huhu...
lately ternet kat umah ak ni slalu je putus2..
nk hapdet pon xde mood...ermm, sib bek arini stable sket ternet ni.
maka dgn sukacitanya ak berhajat utk hapdet blog aku pagi2 yg sejuk nih..trrrrr~
(angin pantai yg sungguh mendamai kn..^^)

emm, 4 ari lepas ak baru je mengkhatamkan sebuah novel yg ak beli seminggu sebelum tu.
mmg selalu ak baca novel lmbt2 smpai slalu jgk kne perli ng adeq ak yg kata aku duk mngeja, bukannya membaca...ampeh tol!!!
alaaaa, beli mahal2, pastu baca satu hari terus abes ap barang beb...suspen sekejap je haaa, xde feel ler..

dah2, berbalek pada topik asal..
novel yg ak maksudkan tadi tu ialah " Hatiku di Harajuku " - Ramlee Awang Murshid..
rating ak bagi 8/10..

citer sgt la menarek, byk aksi n jalan citer yg 'tibe2'..aaaaa~
bior ak citer2 sket...

cerita ni mngisahkan kehidupan seorg Yakuza, Ryu-watanabe, juga merupakan seorg samurai yg hebat dan digeruni musuh..Ryu-watanabe juga mmpunyai seorg kekasih hati, Noriko, juga salah seorg dr kump Yakuza dan juga merupakan samurai yg hebat..ad byk konflik yg timbul dalam prjalanan citer ini baek mnyentuh soal2, keluarga, cinta, sosial, agama..unsur2 knegaraan pon ade jgk terselit dlm citer ni..

antara konflik yg ak rasa menarek, bila kemunculan Ryu-watanabe dalam hidup Sabrina, seorg pngusaha kedai maknan2 jepun, yg sekaligus menambat hati nye dan jatuh cinta tanpa mngetahui bhw Ryu-watanabe merupakan seorg ahli Yakuza yg dasyat..melihat Sabrina yg rapat ng Ryu-watanabe, cemburu dan dendam mula meruntun dalam diri Noriko membuahkan berbagai adegan yg suspen dan mencemaskan..

walopon percintaan mereka yg tlh tersumpah atas nama Tou Aii(pedang cinta), namun kpd siapakah kisah cinta ini akan berpihak~?

atas nama Tou Aii, korg pasti akan alami sebuah perjalanan cerita aksi debaran cinta, yg juga dikenali sbg, ' cinta berdarah '...

aaaa, menarek x?..hihi...mngkin kurg kalu duk baca yg ak citer je, kalu nk lagi menarek, korg baca la sndiri, ak yg duk bc malam2 sblm tido pon kadang2 trlajak smpi kol 2 3 pagi, xperasan ler..kui3..tp terpaksa stop jgk, kalu x, nnt cepat abes citer tuuu..^^..


p/s: arini abah aku dah nak pg Sudan dah...uhuk3...kije leklok yea abah~~~

Saturday, June 20, 2009

Istimewa bulan Jun..^^


alamak..
aku dah overslept lagi skali arini..
alih2 dah xley nk tido dah..
haiz..
maka aku akan berjaga sepanjang mlm ni smpai subuh smbil xtau nk wat ape2..
hohoho...

emmm, tgh2 duk blur pagi2 nih, aku teringatkan satu perkara...
cerita yg berkaitan ng bulan ni..
aaa, korg xtauuu...
bulan Jun ni ade byk keistimewaan nye..hihi
mungkin pada aku je kot~
tp xkesah laaa..
bior aku tunjuk satu persatu..


1st Jun
citer ni dah lame dah...time aku form 4 dulu2...aku kapel ng sorg dak kelas aku..haha...klaka jgk laaa kalu kenang2kan waktu dulu..aku suka dia, tp ntah cmne pon ak xtau..panggil je laa F..antara prkara yg menarek minat ak kat F adalah prangai dia yg 'hepi go lucky'..hik3..ak xley laaa ng org2 cmni..walopon dia ni nakal sket, tp ak still suka dia...xpe laaa, dah ati suka, nk wat cmne kan..emm, tp ktorg clash akhir F4, tanggal 4November2004, kol 11, lepas tamat final exam paper math(atopon addmath..lupa daa:P)..pastu ktorg jrg brhubung balek, aka mmg xberhubung pon, smpai laaaa 2 sem lepas, ade laaa hubung balek..tu pon sket2 jelaa..tgk pd keadaan dia pon dah ad BF skrg..arap2 dia gembira selalu laaa...yg nk dikaitkan ng tarikh ni sbnrnye ialah, tarikh bufday dia..hihi..sepanjang ak kenal dia, sekali je ak pernah wish....time F4..adeh...siot tol ler aku nih..kalu dia yg baca post ni, msti dia nk lempang ak sbb sibuk2 citer pasal dia..wakakaka...xpe2..sabo2..kang kne lelong kat pasar lambak~ hihi..

20hb Jun
yg ni polak, laen citer nyee...aku ade 6 adeq beradeq(sorg dh meninggal..keguguran)..aku sulong...pastu ade lagi 5 adeq aku yg jantina nye selang seli smpai yg ke enam..kira nyaaa ade 4 kapel laa umah ni trmasuk ibu n abah aku..cuma adeq ak yg bongsu je xde pasangan psl dah 'simpan' awl dah..xpe2, sbg ganti, ak plak yg jadi mangsa buli adeq bongsu aku...haiz..xley wat popo noo~yg menarek ng tarikh ni ialah, adeq aku yg ke 3 n 4, aka, kapel no 2, kongsi tarikh bufday yg sama..ajaib betol..bak kata mak aku, " tgk org leeee, timing baek punyeeeee~ " (hakikatnye tuhan jgk yg tntukan, jgn salah paham:P)..haha..walopon kapel yg nih selalu bercakaran kalu duk dua2..mmg xley ar, sorg gas, sorg tu api...bhaya2..tapi kan, kalu time dorg baek..mak aih...baik bebenor ler..kalu gaduh, ak rasa mcm nk cmpk lam laut je...tp dorg tu tetap adeq ak jgk...ish3..sabboo je laa..tapi part yg paling best, biler bufday dorg, ley makan 2 kek yg berbeza rasa..xsuka yg ni, ley makn yg lagi satu..haha..kalu 2 2 xbest jgk...naseb lerr~ kah3
ni laa makhluk yg xley tgk aku duk senang, msti nk kaco~

yg pengapit tu laa kapel no 2..hihi..sungguh manja kan~? lol

p/s: kesian adeq ak yg bongsu xde kapel..xpe, kalu nk jgk, pg order ng ibu lg sorg~ :P

21st Jun (2009)
ermm, yg ni plak msti ramai yg dah tau..kalu ade yg xtau jgk, anta je dorg p vietnam..xyah duk Malaysia (maen2 je.:P)..seperti yg dah maklum..hari Ahad yg ketiga dalam bulan Jun, rakyat Malaysia n beberapa negara laen akn mnyambut Hari Bapa..abah aku ni jenis kewl org nye..suke wat muke siyes..tp..haha..suke ngusik org laen..haiz..lam famili aku, ktorg suke sgt wat sesuatu, atau pon bercerita ape2 j yg ley push dia, supaya dia gelak (sosah tol suh dia gelak)..tp kan msti dia cover2 bila dia nk gelak, akhirnya dia akan senyum ng cara yg laen dari yg laen..bak kate mak aku.." senyum ni bahaya ni kalu pompuan laen tgk...tergugat aku! haish~ "..haha..tapi kan, sorg j budak yg mmg ade superpower yg bley wat abah gelak sepanjang masa...iaitu Ainul Mardhiah aka adeq bongsu aku..huhu..abah aku ni minat btol bab2 visual, suka amek gmbr..skrg dah ade Nikon D90..ok la tuh..kalu nak Nikon D5000, sosah la bai~ bek beli kan aku moto baru..haha..itu laa abah aku yg dikasihi selalu..^^

abah n ibu ku yang selalu ceria..^^

30 Jun

aaa, last but not least...hihi...ari yg terakhir lam bulan Jun pon ade makna jgk sbenarnye..aku selalu nk jadi org pertama wish kat dia Hepi bufday, tp selalu jgk ak terlajak tido n xsempat nk wish tepat2 kol doblas (waktu afdal konon2).uhuk3...tp still jgk jadi org pertama wish kat dia..dia yg kate laa.xtau laa kot2 nk jaga ati ak ke hape kan..ak kenal dia time aku F5..tp kenal gitu2 jelaa..then ktorg jd maken rapat bila ak dah tamat skolah. dia ni masa ak mula2 kenal, punye laaaa pemalu, susah tol nk cakap...aku ingat 1st soalan aku ms jmpa dia.." tinggal kat mane? "...dia jawab " alor tembesu "..pastu terus jalan p duk sebelah kakak dia...aih..sosah tol...tp, bila dah kenal cmni..haha..kalu ak call dia, sosah tol ak nk stop..masing2 duk citer je kije nyee.lol..tu yg maleh ak nk call..kang kedit cepat abes..wkakaka...kalu dia baca nih, msti dia nk kasi aku slash kick~ ish3..bersilat laaa ak nnt..keh3...

morale of da story...bulan ni ak kne betol2 jimat kan duit aku..haiz..sah2 duit ak akan mngalir cam air je..kalu bab duit mngalir masuk tu, punye laaaa mcm batu kat Grand Canyon..huhu..sib bek laaa ade abah aku yg disayangi slalu nih.xsanggup bior anak dia berlapo.hihi...tp kan, disebabkan bulan Jun ni, rata2 nye time ak tgh bercuti..so, senang sket ak nk berjimat..hihi..cume, ending dia same jgk..duit keluar jgk~:P...xpe2, setahun sekali je, walopon sebulan beberapa kali +_+..demi org yg dikasihi selalu..wah3..

p/s: arini dah 20hb Jun...epi besday utk adeq2 aku...jgn gaduh2 dah..dah besar pnjang dah pon...hihi...syg laa korg.. (-_^)

Blog Widget by LinkWithin