Thursday, September 3, 2009

Pentingnya ILMU

Arini ak termiss kelas buat kali ke 2..T_T

Bungok btol..dah le kelas yg miss tu kelas MicroP..aaa..

ya Allah, bukakanlah hatiku ini untuk menerima hidayah-Mu, ya Allah…

skrg, ak dah abes sume kelas dah..penat2 balek, online kejap, teringat plak pada satu kisah benar yg diceritakan kat aku.kisah nye simple, tp manafaatnye terpulang kpd individu cmne nk menilai peristiwa ni terjadi.

Tujuan ak bercerita bukan mnjatuhkan sape2, tapi sekadar renungan..

Al-kisahnye cenggini….

*************************************************

Satu hari, sorg brader ni,Alex(bkn name sebenar* nma nk gempak aje~), bermusafir atas urusan kije nye. Setelah selesai segala urusan kije nye, Alex terus pulang ke rumah. Di jadikan cerita, di pertengahan jalan, Alex berhenti makan tengahri kat satu kedai yg ramai org2 yg dduk kat situ. Elok2 abes makan aje, dengar org azan tanda masuknya waktu zohor yg masjidnya xjauh dari kedai yg Alex duduk masa tu. So terbitlah niat di hati nk solat berjemaah dgn penduduk2 di situ.

Dengan hidayah dan petunjuk yg disuluhkan ke hati Alex, Alex bergegas k masjid utk same2 menunaikan solat zohor berjemaah.selesai amek air smayang, terus mendapatkan saf yg paling depan, dekat ng imam, sbb tu yg lebih afdhal.

Di jadikan cerita lagi, pada rakaat pertama, imam tu mmbaca al fatihah yg sedikit kuat, kiranya dapat didengar makmum yg brdiri berdekatan dengan nya. Di akhir bacaan fatihah nya…

Imam: ….maghduu bi’alaihim waladhaaaaalllliiiiiiiiin…

Alex n Imam: AAAAAAAAAMEEEEN~~~~

Terkedu seketika Alex kerana hanya dia sahaja yg mengaminkan fatihah tersebut dengan kuat bersama imam sedangkan makmum laen hanya diam sahaja dan khusyuk mmbaca ftihah masing2. Alangkah segan nye ketika itu sehingga terasakan nk teros cabut dari saf tersebut, tp apakan daya, makmum kat blakang pon ade, xley nk lari.T_T

So, bila imam dah bangkit utk rakaat kedua. Alex cepat2 ingatkan diri nye bahawa solat zohor xperlu di amin kan kuat2. Dia cube sedaya nye agar tidak terlupa utk tidak mengaminkan lagi skali memandangkan imam tu mmbaca fatihah terkuat sedikit khuatir mmpengaruhi nye. Sampai di akhir bacaan fatihah tersebut…

Imam: ….maghduu bi’alaihim waladhaaaaalllliiiiiiiiin…

Makmum laen n Imam: AAAAAAAAAMEEEEN~~~~

Utk kali kedua, Alex terkedu..maka timbullah berbagai sangkaan dalam kepala nye sehingga selesai solat berjemaah tersebut. Namun ketika bersalam-salaman, para jemaah dan imam sekadar mempamerkan reaksi yg biasa dan tiada sebarang kekeliruan.

Alex terus beredar dari masjid tersebut sambil membuat perkiraan..

“ ak yg silap ke, dorg yg silap?...hurmmm, solat zohor ni mmg kne amin kn kuat2 ke xpayah? Hurmm…atopon, rakaat pertama diam2, rakaat kedua baru amin kuat? “

*************************************************

Aaa, cenggitu laaa crite nyeee..

Kesimpulannye, ak rasa korg pon pandai fikir2 kan cmne rite~

Aaa, yg ak nk simpul kan sikit kat sini ialah, betapa penting nye ilmu kat kita.ada yg kate ilmu ni ibarat pakaian laa, ilmu ni ibarat boxer laa, xkesah la ape2 pon, tapi, tanpa ilmu, kita mmg xde ape2..ilmu memandu kita, ilmu menyelamatkan kita.

Kalu ilmu dunia kita kejar bagai nk rak, apatah lagi ilmu akhirat kan? (cewaaaah, time ni insaf sekejap)

Menuntut ilmu agama adalah fardu ain dalam Islam, manakala menuntut ilmu dunia hanyalah fardu kifayah utk kita.. namun, mengikut peredaran zaman, hukum fardu kifayah menuntut ilmu dunia itu bertukar mnjadi fardu ain kerana tanpa nya, kita akan ketinggalan dan bagaimana mungkin untuk kita menandingi org2 laen skiranya kita tidak mengikuti perkembangan semasa, sedangkan kita sibuk menyatakan bahawa Islam itu sesuai sepanjang zaman.

Akhir kata, pesan utk diri sndiri dan juga rakan2 yg mmbaca post ni..HARGAILAH ILMU ^^

**cerita diatas di olah sikit2 utk menyedapkan cerita, arap maklum

2 comments:

Fathiadha said...

terima kasih atas posting ini, walaupun tak pegi kelas (termiss), tp anda telah menyumbang kpd pembaca lain...

ilmu itu satu anugerah ilahi...

P/s : ko tido lebih ke smlm sampai tak "miss" kelas ??? ke terlalu aktif di waktu malam...hehe

luqman said...

otak terlalu aktif diwaktu mlm...
badan rasa penat nk tido, tp kpala otak duk fikir macam2..
camno eden nk tido no~
+_+

dah bangun subuh pon, tertido balek smpai terlajak pegi kelas...wakakaka..

Blog Widget by LinkWithin